Weblijn
Image default
Marketing

Wat is Voice search en hoe werkt het precies?

Het is al lang geen toekomstmuziek meer; spraakgestuurd zoeken via Voice search begint steeds populairder te worden. Bijna elke smartphone beschikt tegenwoordig over een spraakassistent en ook smart speakers zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Maar wat houdt Voice search nou eigenlijk in? En waarom zou je je als bedrijf hierin moeten investeren?

De betekenis van Voice search

Voice search, oftewel spraakgestuurd zoeken, is een manier van zoeken waarbij je niet meer typt, maar tegen je smartphone, tablet of smart speaker praat. Door middel van spraakherkenning wordt jouw vraag opgepikt en vertaald naar tekst. Vervolgens zoekt de spraakassistent op computerprogramma’s of het internet naar een antwoord op jouw vraag.

De pijlers van Voice search

Er zijn 3 belangrijke pijlers in Voice search:

– Conversational: doordat je in spreektaal tegen een spraakassistent praat, moet de content op een website ook conversational zijn. Hierdoor speelt de context waarin een vraag gesteld wordt een grotere rol en dient de content aangepast te worden. Zoekwoorden zoals bij traditioneel zoeken worden daarbij minder relevant.

– Featured Snippets: in een Voice search worden veelal featured snippets gegeven. Dit zijn korte stukjes informatie over jouw vraag die direct in het zoekresultaat getoond worden. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van vraag en antwoord combinaties.

– Lokale resultaten: Voice search wordt vaak gebruikt om lokale diensten te vinden. Wanneer je in het zoekscherm een zoekopdracht maakt in de trant van “kapper dichtbij” komen er lokale resultaten naar voren. Het is daarom van belang om als bedrijf je locatie up-to-date te houden op Google Mijn Bedrijf.

Waarom je volgens ons het beste hierin kan investeren

Uit onderzoek blijkt dat Voice search steeds populairder wordt en dat het gebruik hiervan toeneemt. Het is daarom van belang om als bedrijf hierin te investeren om zichtbaar te blijven voor je doelgroep. Daarnaast blijf je als bedrijf up-to-date en speel je in op nieuwe trends. Door de conversational content wordt de gebruikerservaring voor jouw doelgroep optimaal en creëer je een blijvende band.

In het kort

Voice search is een manier van zoeken waarbij je niet meer typt, maar tegen je smartphone, tablet of smart speaker praat. Conversational, featured snippets en lokale resultaten zijn belangrijke pijlers in Voice search. Als je wil meegroeien met nieuwe trends en de gebruikerservaring voor je doelgroep optimaal wilt maken, dan is het van belang om als bedrijf te investeren in Voice search.

Veelgestelde vragen over Voice search

– Werkt Voice search alleen in het Nederlands?
De spraakassistenten zijn beschikbaar in meerdere talen, waaronder Nederlands.

– Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor Voice search? Het optimaliseren kan door conversational content te creëren, gebruik te maken van vraag en antwoord combinaties en door je locatie up-to-date te houden in Google Mijn Bedrijf.

– Moet ik mijn zoekwoorden aanpassen voor Voice search?
Ja, zoekwoorden zijn minder belangrijk in Voice search. Het gaat om de conversational content van je website.

– Werkt Voice search op alle apparaten?
Niet op alle apparaten. Het apparaat dient een spraakassistent te hebben, zoals Google Home, Amazon Echo of Apple Homepod.

Conclusie

Voice search is de toekomst als het gaat om zoekopdrachten, en als je als bedrijf wil blijven groeien, is het belangrijk om hierin te investeren. Door duidelijke conversational content te creëren en te zorgen dat je informatie up-to-date is, zorg je als bedrijf dat je blijft opvallen bij een steeds groter wordende doelgroep. Dus waar wacht je nog op? Duik in de wereld van Voice search en zorg dat je de concurrentie voor blijft!